BN_Blog

BN_Blog

Egy jobb jövőkép Oroszországnak

2022. október 30. - NBSUPOBSBOZPTTZ

Az orosz-ukrán konfliktussal kapcsolatban a különböző politikusok, szakértők és a történelem iránt érdeklődő személyek is egyetértenek abban, hogy a jelenlegi háború gyökerei 1991-re vezethetők vissza. E felfogás alapján Putyin háborúinak kiváltó okai között szerepelt Moszkva azon a törekvése, hogy valamilyen formában visszaállítsa a politikai és/vagy gazdasági befolyását a Szovjetunió utódállamai felett. Ez azt is magával vonja, hogy egy befolyási zónát akar kiharcolni magának, aminek nyomai retorikai szinten igen gyakran megjelennek Oroszország politikai elitjének beszédéiben, írásaiban. Ukrajna esetében például a Kreml a NATO terjeszkedése által kikényszerített megelőző csapásnak próbálja beállítani a háborút.

Putyin tetteinek, azokat megalapozó retorikájának, illetve az orosz társadalom egy jelentős részének megfigyelése valóban arra a következtetésre juttathatja az embert, hogy létezik egy „Belavézsai-szindróma”. Ez a „szindróma” egyfajta birodalmi felsőbbrendűség és a birodalom elvesztésének, illetve a megalázásként megélt 90-es évek emlékezetének ütközése. Mindezt átfogalmazva, nehéz felfogni azt, hogy egy emberi életen belül egy ország eljut onnan, hogy a világ egyik katonai szuperhatalma, amely elsőként küld embert az űrbe, oda, hogy óriási területeket veszít el, évtizedes gazdasági válságba süllyed, illetve ami talán a legfontosabb, hogy régi ellenfele legyőzöttként kezdi kezelni a nemzetközi politikai színtéren.

Véleményem szerint annak oka, hogy Oroszországot legyőzöttként kezdték el kezelni abban rejlik, hogy talán senki sem számított arra, hogy a Szovjetunió teljesen felbomlik, a hidegháborúnak meg ilyen hírtelen vége lesz. Ez a hírtelenség ahhoz vezetett, hogy a Nyugaton nem jött létre semmilyen kézzelfogható terv azzal kapcsolatban, hogy milyen alternatív fejlődési utat kínáljanak Moszkvának 91 után. Jobb híján Oroszország rögtön beleesett a vadkapitalizmus mély vizébe, amire a társadalom kicsit sem volt felkészítve. A Kreml meg arra nem volt felkészítve, hogy a nemzetközi színtéren olyan érdekeit fogják figyelmen kívül hagyni, amelyeket kulcsfontosságúnak tekintett a demokrácia stabil fejlődéséhez (pl. Belgrád bombázása).  Mindez azt eredményezte, hogy a jobb bel- és külpolitikai alternatíva hiánya, illetve a megélt társadalmi traumák 10-15 évvel később visszahelyezték Oroszországot ugyanarra az útra, amelyről előzőleg próbált letérni.

Ha ezt a példát levetítjük az orosz-ukrán háborúra, akkor ugyan az a tendencia fedezhető fel most is mint a Szovjetunió felbomlásakór. A Nyugatnak van egy konkrét elképzelése azzal kapcsolatban, hogy mi lehet Ukrajna jövője a háború után. Ezzel szemben semmilyen pozitív jövőképet nem ajánl Oroszországnak. Így a nyugati hatalmak elképzelésben Kijev jövője a nyugati politikai, gazdasági és katonai rendszerbe történő integrációja. Oroszországnak viszont a háború bármilyen kimenetele esetén a nemzetközi izoláció, szankciók, megaláztatás a jövője a nyugati országok terve szerint. Sőt mi több, a győzelem hiánya esetén az 1991-eshez hasonló felbomlás, gazdasági válság és legyőzött félként kezelés vár rá. Ebben a helyzetben sem Putyin, sem bármilyen más politikai erő Oroszországban nem érdekelt abban, hogy diplomáciai úton oldja meg a konfliktust. Amíg nem vagyunk képesek Oroszország esetében is előállni egy olyan ajánlattal Oroszország jövőbeli stabilitásával kapcsolatban, amely az orosz társadalom és a háborút ellenző politikai erők szempontjából is megbízható és kézzelfogható lesz, addig nem várható, hogy ennek a konfliktusnak hamar vége lenne.

Az I. világháborút lezáró békére Foch francia tábornok azt mondta, hogy:

Ez nem béke, csak fegyverszünet 20 évre.

Németország I. világháborús példája is jól mutatja, hogy a megalázó béke, az identitás elvesztése, a politikai válságot követő gazdasági válság nem békéhez, hanem revizionista érzések fellángolásához, illetve belső és külső ellenségek kereséséhez vezet, ami végül háborúban kulminál. Amíg nem festünk egy jobb jövőképet nem csak az ukránoknak, de az oroszoknak is, addig az orosz társadalom kénytelen lesz két szörnyű jövőkép közül választani. A választás meg arra az útra fog esni, amin már most is járnak, mert a másik potenciálisan még rosszabb lehet.

1647221523_1-abrakadabra-fun-p-panelki-oboi-na-rabochii-stol-1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://bnblog.blog.hu/api/trackback/id/tr6617966068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.31. 12:03:19

Oroszország egyetlen opciója a keresztény világ központjának szerepe, erős birodalom, kemény erő.

Minden más az ország megsemmisülése.

padlogaz 2022.10.31. 13:05:03

pontosan, jó a poszt meglátása.
nagyon ritkán gondolják át a győztesek, hogy mi fog történni később a legyőzött országban.
a hivatkozott első világháborús példa tökéletes, de ugyanez volt a helyezt a közel-kelet háborúi után is.
két ezzel ellentétes példa,: a 2. vh után az amcsik ezen logika mentén nem mozdították el hirohítót, illetve az első bush elnök sem döntötte meg saddam hatalmát.
a fia már igen, és láttuk, hgoy mi lett belőle.

kiváncsi vagyok, most mi lesz oroszország sorsa, amikor most is legyőzik.

arthurthedent 2022.10.31. 14:39:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Minden más az ország megsemmisülése."

Hogy ponrosabbak legyünk az orosz vezetés inkább nekivezeti az országot a falnak, de nem hajlandó elfogadni, hogy nem szuperhatalom többé. Mert elmebetegek.

birkamenet 2022.10.31. 15:36:47

@padlogaz:

A ruszkik, csakúgy mint egész keleti blokk 1990-ben megkapták az esélyt a történelemtől, hogy annyira vigyék amennyire van tehetségük. Se a magyarok, se a ruszkik nem vitték semmire, egy centit nem dolgoztak le a történelmi hátrányukból. A gátlástalan politikai elit és a sleppjük a h.alál f.aszára meggazdagodtak, a birka nép meg tűrte, mert boldogok voltak a morzsákkal.

A politikai vezetés rájött hogy minimum kétharmadban értelmi fofyatékos a társadalmuk, igy 2020-ig már vissza is vezették az országaikat a 80-as évek egyeduralmi pangásába.

Namármost, ha ezeknek a népeknek ez a jó, akkor miféle gondoskodást kellene velük folytatni? Rohadjanak abban a rendszerben, amit választottak maguknak. Euròpán kivül is van élet.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.31. 19:59:42

@arthurthedent:

Oroszország szuperhatalom.

De még ha nem is lenne az, ez nem ok arra, hogy önként amerikai gyarmattá váljanak. Kinek lenne ez jó Oroszországnak, egy apró komprádor liberális kizsákmányoló réteget leszámítva?

Egyszerűen nem orosz hagyomány a hazaárulás. Talán már meséltem neked Gyenyikin esetét.

Anton Gyenyikin altábornagy, a fehér mozgalom egyik fővezere volt. Ő már a 1917-es kommunista hatalomátvétel előtt szembefordult a kormányzattal. Aztán a polgárháború során az egyik lesikeresebb fehér katonai vezető lett, az európai Oroszország teljes déli részében átvette a hatalmat a kommunistáktól 1918 során.

A kommunista győzelem után 1920 áprlisában Angliába távozott családjával és legközelebbi munkatársaival együtt. Pár évvel később Franciaországban telepedett le. Amikor Franciaország német megszállás alá került, a német vezetés megkereste őt, ő azonban elhatárolódott bármilyen együttműködéstől.

Miután a Szovjetúnió elleni német támadást követően képes volt azt is kijelenteni, hogy jelen esetben a fehér emigrációnak becsületbeli kötelessége a volt ellenség, azaz a vörösök támogatása, hiszen most a vörösök idegen megszállók ellen küzdenek, a németek végleg lemondtak róla.

Gyenyikin azt hangoztatta, ő orosz hazafi és sosem fogja az ellenséget segíteni, még akkor se, ha mélyen utálja a hazában éppen hatalmon lévő rendet. Mikor pedig 1943-ban Gyenyikin képes volt Sztálinnak egészségügyi segélyakciót szervezni a Vöröskereszten keresztül, a németek immár házi őrizet alá helyezték.

Amikor 43-ban jelentették Sztálinnak, hogy Gyenyikin éppen adományokat küld a Vörös Hadseregnek, Sztálin először azt hitte, valami vicc lehet az egész. Amikor megtudta, hogy tényleg, azt mondta, küldje csak, csak ne legyenek rajta monarchista jelképek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.10.31. 20:00:44

@birkamenet:

"Akkor a ruszki gazdád meg fog semmisülni. Illetve a vén szaros putyinod már 2022 február végén megsemmisitette Oroszországot. Már csak az a kérdés, hogy az atomjával magával visz-e téged is."

Az USA előbb fog szétesni, mert alapjai rothadtak.

Boldeone2 2022.10.31. 20:32:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Illúzióoban èlsz , Birca!

Oroszország már régen nem szuperhatalom, gazdaságilag Kanada alatt van, össz. GDP tekintetèben, a demográfiailag hanyatlik, a hadsereg gyenge ( lsd. Ukrajna )
Az sem igaz , hogy " a keresztèny világ központja " , Ne viccelj már, 70 èv kommunista rendszer után, a társadalom túlnyomó többsège ateista
A legjobb lenne , ha Putyin minèl hamarabb elbukna, ès elkezdődne az ország demokratizálódása

arthurthedent 2022.11.01. 06:40:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Oroszország szuperhatalom."

Nem, nem az. Sem gazdaságilag, sem politikailag, sem kultúrálisan, sem katonailag sem geopolitikailag nem az.

"De még ha nem is lenne az, ez nem ok arra, hogy önként amerikai gyarmattá váljanak."

Senki sem várta tőlük, hogy amerikai gyarmattá váljanak. Senki sem avatkozott be abba, hogy hogyan építik fel a társadalmukat, a gazdaságukat, a hadseregüket, senki sem akart területeket elvenni tőlük, beleszólni a belügyeikbe, senki sem kérdőjelezte meg a szabadsághoz való jogukat.

arthurthedent 2022.11.01. 06:45:56

@Boldeone2: "Az sem igaz , hogy " a keresztèny világ központja " "

Persze, hogy nem az. Az usa-ban háromszor annyi keresztény van mint oroszországban, sőt, németországban és olaszországban is több keresztény van össesen, mint oroszországban. Oroszország semminek sem a központja, soha nem is volt. A szovjetúnió volt szuperhatalom, a szovjetúnió volt sok dolog központja. Mára nem létezik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.01. 08:09:33

@arthurthedent:

"Senki sem várta tőlük, hogy amerikai gyarmattá váljanak. Senki sem avatkozott be abba"

Dehogynem. Lásd a 90-es éveket.

Az a gond az érveléseddel, hogy a liberális opció nem ködös alternatíva Oroszországban, hanem ki lett próbálva. Az eredmény:
- indiai szintű szegénység,
- New Yorkból irányítják a gazdaségot,
- mindent liberális oligarchák uralnak,
- mindenhol maffia,
- az államnak még a rendőr bérére sincs pénze.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.01. 08:36:51

@Boldeone2:

Kanada megteheti, hogy az USA ellenében politizáljon? Nem. Azaz nem szuperhatalom.

Ki teheti meg ezt jelenleg? Kína és Oroszo.

Azaz 3 szuperhatalom van.

arthurthedent 2022.11.01. 13:59:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Dehogynem. Lásd a 90-es éveket."

Tehát Putyin megtámadta ukrajnát 2022-ben, mert amerika 1990-ben gyarmatot akart belőlük csinálni? Látom megint kitettél magadért, ez nagyobb ökörség mint amit egy átlagos napon nyomni szoktál.

arthurthedent 2022.11.01. 14:01:24

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Ki teheti meg ezt jelenleg? Kína és Oroszo."
"Azaz 3 szuperhatalom van."

Nem attól lesz valaki szuperhatalom, hogy az usa ellenében politizál. Mert akkor beloruszia és észak-korai is szuperhatalom lenne. Meg irán is. Meg afganisztán is.

arthurthedent 2022.11.01. 14:03:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Az a gond az érveléseddel, hogy a liberális opció nem ködös alternatíva Oroszországban, hanem ki lett próbálva. Az eredmény:
- indiai szintű szegénység,"

Ja. Veszel egy audit, 140-el belehajtasz a szakadékba és utána sír a szád, hogy az audi milyen sz@r autó. Nyilván mindenki hülyének fog nézni, de te azért verheted a nyáladat, senki sem akadályoz meg abban, hogy a saját baromságaidat elhidd.

arthurthedent 2022.11.01. 14:06:56

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "- mindent liberális oligarchák uralnak,"

Liberális oligarchák, ja. Azok. De feltennék egy kérdést!

Putyin gazdid nagyon büszke arra, hogy az oroszok ezer éves államalapító nemzet. Tudnál mondani egy olyan évet... mit évet, hónapot, amikor ez a nagy államalapító orosz nemzet tudott olyan államot szervezni magának, hogy a nagy többség ne élljen elnyomva, nyomorogva, kínlódva, szerencsétlenül?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.01. 16:40:53

@arthurthedent:

Tudsz momdani bármilyen államot, ahol a nagy többség nincs elnyomva?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.01. 16:43:51

@arthurthedent:

Amerika akarta a mostani háborút, ez azt hiszem mindenkinek nyilvánvaló.

arthurthedent 2022.11.01. 17:03:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Előtte azt mondták a boltba, az Audi alkalmas erre."

Ja, a ruszkik mindent jól csináltak, csak a demokrácia nem működik. Értjük. :D

"Tudsz momdani bármilyen államot, ahol a nagy többség nincs elnyomva?"

Ja, ja, tudjuk. Mindenütt olyan sz@rul élnek az emberek mint ruszkiországban, mert a demokrácia nem működik. Mindenki el van nyomva, nincs igazság! :D

Ezért van, hogy milliók próbálnak meg kivándorolni európából meg amerikából putyinisztánba. Ott tolonganak a határon, mennének szibériába, mint ahogyan az évszázadok óta szokás.

"Amerika akarta a mostani háborút, ez azt hiszem mindenkinek nyilvánvaló."

Ja, mert sajnos putyin elvtárs nem tehetett mást, tudjuk, provokálták. Az amerikaiak nagyon profik, még putyint is ők irányítják.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.01. 19:40:49

@arthurthedent:

A liberális demokrácia sehol s eműködik. Miért pont Oroszországban működne?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.01. 19:42:08

@arthurthedent:

"Mindenütt olyan sz@rul élnek az emberek mint ruszkiországban, mert a demokrácia nem működik. "

A jólétnek semmi köze a rendszerhez. A legtöbb liberális demokráciában az emberek szegények. S egy rakás nyíltan nem demokratikus államban meg jó az életszínvonal.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.01. 19:43:35

@arthurthedent:

"milliók próbálnak meg kivándorolni európából meg amerikából putyinisztánba"

Az emberek zöme atöbb pénzhez megy. Rendszerfüggetlenül. Pl. a diktatórikus Arab EMirárusokban hatalmas a migráció a demokratikus Indiából, a szintén diktatórikus Szaúd-Arábiába meg a demkratikus Fülöp-szigetekről.

arthurthedent 2022.11.03. 21:21:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Az emberek zöme atöbb pénzhez megy."

Amióta Putyin elkezdte a háborút egymillió ember lépett le. Biztos most jutott eszükbe, hogy azerbajdzsánban meg kazahsztánban sokkal jobb a fizetés. :D

arthurthedent 2022.11.04. 08:00:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Az emberek zöme atöbb pénzhez megy. Rendszerfüggetlenül."
"Félnek a katonaságtól."

Tehát ebben az esetben az emberek zöme nem a több pénzhez megy. Nem rendszerfüggetlenül. Erőszakos, diktatórikus rendszer van oroszországban, bűnüzőkből áll, akik törvénytelen háborút indíttottak ami elől menekülnek az oroszok.

Francnak hazudtad azt, hogy az emberek minden esetben csak a pénz miatt menekülnek?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.04. 08:05:06

@arthurthedent:

Az átlagember nem akar életveszélyt, márpedig a háború ezzel jár.
süti beállítások módosítása